Global Buy Nothing Day

Adbusters i Canada organiserer den globale Buy Norhing Day. Klik her og læs mere...







By Nothing Day
v/ Aktive Forbrugere
Rosenørns Alle 41
1970 Frederiksberg C
Tel. 35372030
daf@aktiveforbrugere.dk

Hvad er Buy Nothing Day?

Buy Nothing Day er en årlig international forbrugerdag, som markeres af forbrugere og aktivister i mere end 60 lande over hele kloden. Buy Nothing Day er en dag hvor vi forbrugere kan standse op og reflektere over vores forbrug. Har vi brug for alle de ting, vi køber? Er varerne produceret miljømæssigt og socialt forsvarligt?

Buy Nothing Day er en symbolsk dag hvor forbrugere i mere end 60 lande for en enkelt dag står af forbrugerræset og undlader at købe noget. Dermed sendes der et stærkt signal til alle forbrugere om at de skal forbruge på en mere bæredygtig måde. Ligesom verdens producenter skal producere på en mere ansvarlig måde.

Mange forbrugere og aktivister markerer også dagen med happenings og debatmøder, som sætter fokus på både de problemer, som er en konsekvens af vores forbrug og på de muligheder, som findes for et bedre og mere bæredygtigt forbrug.


Bæredygtigt forbrug

Alt for mange varer i de danske butikker er i dag produceret med en alt for stor miljømæssig og social belastning. Eksempler herpå er frugt produceret med brug af miljøskadelige sprøjtegifte, gensplejsede afgrøder, der truer naturens økosystemer og tøj farvet med sundhedsskadelige kemikalier og syet af underbetalte børnearbejdere. På længere sigt er forbruget, som vi kender det i dag, næppe hverken miljømæssigt eller socialt bæredygtigt.

Med indførelsen af økologiske fødevarer og med miljø- og bæredygtighedsmærkede varer, har forbrugerne for første gang fået reel mulighed for at vælge varer, som er markant mere bæredygtige end konventionelle varer. Ved at vælge disse varer er forbrugerne direkte med til at påvirke vareproduktionen i en mere positiv og bæredygtig retning. Succesen for de økologiske varer viser, at rigtigt mange forbrugere allerede nu er parate til at træffe et mere bæredygtigt valg i butikkerne, selv om de skal betale en merpris. Hvis endnu flere forbrugere begynder at vælge mere bæredygtigt, vil det for alvor få en positiv indvirkning på de miljømæssige og sociale problemer, verden står over for.


Hvornår?

Buy Nothing Day 2008 markeres i USA og Canada fredag den 28. November 2008. I Europa og resten af verden markeres dagen lørdag den 29 November 2008. 


Deltag

Deltag i Buy Nothing Day ved at undlade at købe noget den 29. november 2008. Vær med til at udbrede kendskabet til Buy Nothing Day. Du kan hjælpe med at udbrede kendskabet til Buy Nothing Day ved ved at downloade Buy Nothing Day mini-plakat og løbeseddel.
Print mini-plakaten og løbesedlen ud og hæng dem op i dit lokale supermarked, på din skole eller din arbejdsplads. Kopier løbesedlen og del den ud til forbrugerne.


Hvem står bag?

Buy Nothing Day blev startet i Canada i 1992 og koordineres af den Canadiske organisation Adbusters - Media Foundation. Siden er flere og flere lande begyndt at deltage i Buy Nothing Day, der nu markeres i over 60 lande i hele verden. Adbusters inspirerer den globale kampagne og producerer særlige Buy Nothing Day TV spots som vises på CNN. 

I Danmark arrangeres Buy Nothing Day af den grønne forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere.



Gør noget!
Vær med til at udbrede kendskabet Buy Nothing Day. Klik her for at downloade løbeseddel og mini-plakat. 


Interview: Elvis Lever
Forfatteren Kalle Lasn er manden bag den Canadiske organisation Adbusters, som med bl.a. Buy Nothing Day i de senere år har sat konsekvenserne af den vestlige verdens forbrug til debat. Klik her


Buy Nothing Day links

USA/Canada

Storbritannien
Holland
Sverige